Eureka! DGP – odkrywamy polskie wynalazki
Stanowisko do kalibracji systemu Asystent pasa ruchu dla pojazdów samochodowych
ZESPÓŁ AUTORSKI:
Politechnika Śląska
- mgr inż. Krystian Szewczyński, doktorant
- dr hab. inż. Damian Hadryś, prof. PŚ
CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, od 2022 roku wszystkie nowe modele samochodów sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w systemy wspomagające kierowcę, m. in. w system Asystent Pasa Ruchu. Wynalazek pozwala w innowacyjny sposób przeprowadzić dynamiczną kalibrację kamer przednich w nowoczesnych samochodach osobowych wyposażonych w system Asystent Pasa Ruchu (występujący pod różnymi nazwami w zależności od marki pojazdu). Przeprowadzenie kalibracji jest wymagane między innymi w przypadku wymiany przedniej szyby, uszkodzenia kamery lub jej elementu mocującego, modyfikacji geometrii zawieszenia pojazdu, zmiany średnicy kół oraz usterek samego układu. Dzięki wynalazkowi możliwe jest wyeliminowanie wad dotychczasowo wykorzystywanej metody, do których należy brak możliwości przeprowadzenia kalibracji podczas mgły, nocy, opadów deszczu, opadów śniegu oraz w przypadku złej jakości oznakowania pasów ruchu. Dodatkowo wynalazek wyklucza potrzebę dojazdu do trasy szybkiego ruchu co pozwala zmniejszyć koszty naprawy i skrócić jej czas.
ISTOTA WYNALAZKU
Obecnie, zgodnie z wytycznymi producentów pojazdów, ciągle wykorzystywana jest bardzo problematyczna, dynamiczna procedura kalibracji systemów Asystent Pasa Ruchu (realizowanej w rzeczywistych warunkach drogowych na drogach szybkiego ruchu). Istota wynalazku polega na zastąpieniu dotychczasowej procedury przez zaproponowane stanowisko, umożliwiające realizację tej kalibracji w bezpiecznych warunkach warsztatowych przy jednoczesnym spełnieniu wymagań producentów pojazdów.
Działanie wynalazku opiera się na odwzorowaniu warunków poruszania się pojazdu po drodze szybkiego ruchu bez opuszczania serwisu samochodowego. Odbywa się to poprzez wprawianie w ruch mat kalibracyjnych za pośrednictwem napędu pojazdu samochodowego. Ruch mat kalibracyjnych jest zgodny z kierunkiem jazdy kalibrowanego samochodu. Przed kalibracją należy zmierzyć rozstaw osi pojazdu i odpowiednio wyregulować rozstaw rolek stanowiska. Do pozostałych czynności wstępnych należy wyregulowanie ciśnienia w oponach, upewnienie się, że stan techniczny pojazdu pozwala na przeprowadzenie kalibracji oraz zabezpieczenie pojazdu przed wyjazdem ze stanowiska pasami bezpieczeństwa do punktów mocowania na stanowisku.
Procedurę kalibracji rozpoczyna się z wykorzystaniem urządzenia diagnostycznego podłączonego do komputera pokładowego pojazdu. Po uruchomieniu procedury kalibracji systemu Asystent Pasa Ruchu należy prowadzić pojazd z prędkością określoną przez producenta pojazdu. W trakcie przeprowadzania kalibracji przednie koła muszą być skierowane do jazdy na wprost. Podczas kalibracji koła pojazdu znajdują się na rolkach, połączonych ze sobą układem przeniesienia napędu o zmiennej długości. Możliwość zmiany odległości między rolkami przednimi i tylnymi pozwala na kalibrację pojazdów o różnych rozstawach osi. Wspomniany układ przeniesienia napędu jest połączony również z bębnami, na których przewijane są maty kalibracyjne z liniami. Linie te odwzorowują znaki poziome malowane na drogach. Dzięki odczytom z czujników prędkości obrotowej kół, komputer pokładowy otrzymuje informacje o poruszaniu się pojazdu mimo tego, że nadwozie pozostaje nieruchome, a dzięki ruchowi mat kalibracyjnych kamery odczytują zmiany obrazu. Jazda jest kontynuowana do chwili pojawienia się komunikatu o poprawnie przeprowadzonej kalibracji systemu – zazwyczaj kilkanaście minut.
POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU
Prezentowany wynalazek może znaleźć zastosowanie w branży motoryzacyjnej, tj. w autoryzowanych stacjach obsługi pojazdów, ale również w niezależnych warsztatach. W przypadku wykonywania kalibracji dynamicznej tradycyjną metodą wymagane jest przeprowadzenie kilkunastominutowej jazdy ze stałą prędkością (określaną przez producenta) na drodze szybkiego ruchu ze znakami poziomymi wyznaczającymi pasy ruchu. Kalibracja dynamiczna nie może zostać przeprowadzona w przypadku wystąpienia niekorzystnych warunków atmosferycznych, niedostatecznego oświetlenia drogi bądź też złego stanu linii na drogach. Prezentowany wynalazek pozwala w rewolucyjny sposób uprościć dotychczasowy proces, czyniąc go jednocześnie niezawodnym, szybkim, tanim i bezpiecznym.