Transporter przenośnika taśmowego


ZESPÓŁ AUTORSKI:

Politechnika Poznańska

  • ANDRZEJ GESSNER

CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?

Korzyści użytkowe transportera to duża sztywność konstrukcji przy małym ciężarze, co implikuje możliwość pracy dwukierunkowej.

ISTOTA WYNALAZKU

Przedmiotem wynalazku jest transporter przenośnika taśmowego, który stanowi samonośna płyta kompozytowa, do której mocowane są poprzez wsporniki bęben napędzający i rolka przewijająca, przy czym samonośna płyta kompozytowa zbudowana jest z umieszczonych po bokach płaskowników montażowych, rozmieszczonych poprzecznie płaskowników usztywniających, wypełnienia w postaci pianki ze spienionego PVC oraz okładzin kompozytowych wykańczających górną oraz dolną powierzchnię płyty. Korzystnym jest gdy transporter przenośnika taśmowego zbudowany jest z użyciem okładzin kompozytowych, które wykonane są z włókien szklanych lub węglowych, pokrytych żelkotem.

POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU

Transportery taśmowe stosowane są jako nieruchome moduły przenoszące produkty, ale również jako elementy zabudowane na wózkach automatycznych (tzw. AGV), których zadaniem jest pobranie, lub wyrzucenie transportowanego towaru. Rozwiązania transporterów stacjonarnych budowane są przeważnie z przeznaczeniem do transportu towaru w jednym kierunku. W części przypadków kierunek transportu w transporterach stacjonarnych może się zmieniać. Transportery zabudowane na wózkach AGV w większości przypadków muszą pracować w obu kierunkach. Dwustronna praca przenośnika wymaga od jego konstrukcji większej precyzji wykonania oraz większej sztywności. Ewentualne błędy wykonawcze lub montażowe skutkują problemami z prowadzeniem taśmy. Mówiąc prostym językiem - taśma transportera ucieka na jedną stronę, co skutkuje jej ocieraniem o jeden z brzegów i w efekcie może szybko skończyć się awarią. Z tego względu stosuje się różnorodne rozwiązania prowadzące pas, lub też monitorujące jego pozycję. Zastosowanie w konstrukcji płyty kompozytowej znacznie zwiększa sztywność konstrukcji nośnej transportera, a w efekcie eliminuje wspomniane problemy. Wdrożenie tego wynalazku w przenośnikach taśmowych jest proste, i polega na niewielkiej zmianie konstrukcyjnej - zastąpienie konwencjonalnej struktury nośnej płytą kompozytową.