Eureka! DGP – odkrywamy polskie wynalazki
Stanowisko sterowe dla osób z niepełnosprawnościami na wózkach inwalidzkich
ZESPÓŁ AUTORSKI:
Politechnika Poznańska
- PRZEMYSŁAW KURCZEWSKI,
- DARIUSZ TORZYŃSKI,
- MAREK ZABŁOCKI
CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?
Wynalazek ma zastosowanie praktyczne. Jego wykorzystanie ułatwia sterowanie na jednostkach pływających osobom, które w wyniku różnych niepełnosprawności muszą sterować w pozycji siedzącej. Rozwiązanie nie wyklucza sterowania przez osoby pełnosprawne. Rozwiązanie zwiększa ergonomię, komfort i bezpieczeństwo sterowania jednostkami pływającymi. Jednocześnie zastosowanie dużego koła sterowego zamiast małych kierownic jest współcześnie nadal pożądanym elementem przy uprawianiu jachtingu ze względu na chęć wykonywania wybranych czynności z zachowaniem tradycyjnego podejścia do żeglarstwa.
ISTOTA WYNALAZKU
Zwiększające się zapotrzebowanie na uprawianie jachtingu przez seniorów i osoby z niepełnosprawnościami lokomocji jest uzasadnieniem zmiany budowy koła sterowego. Szprychy koła sterowego o odpowiednim kształcie umożliwiają podjazd wózkiem inwalidzkim w przestrzeń niedostępną przy standardowej budowie koła sterowego, w którym szprychy uniemożliwiają zajęcie takiej pozycji.
Istotą wynalazku jest stanowisko sterowe składające się koła sterowego, które posiada szprychy o profilowanym kształcie, który to kształt zapewnia utworzenie przestrzeni, wewnątrz której może znaleźć się przednia część wózka inwalidzkiego lub dowolne inne siedzisko, ale również kończyny dolne osoby siedzącej. Istotnym jest zapewnienie dużego rozmiary koła sterowego (pełnowymiarowego), co sprzyja komfortowi pracy – uzyskania dużej części odsłoniętego obwodu koła sterowego (do kontaktu z dłonią osoby z niepełnosprawnością) podczas jego obracania. Wymiary koła sterowego zapewniają uzyskanie wygody sterowania poprzez zapewnienie możliwości zbliżenia osi ciała do koła sterowego (sterowanie nie musi odbywać się z wyprostowanymi kończynami górnymi) i zajęcie centralnego miejsca przy kole. Szprychy koła sterowego z drugiej strony połączone są z osią koła sterowego, która łączy się z korpusem koła sterowego umieszczonym na pokładzie, a pokład zawiera rowek przelotowy dla części koła sterowego i szprych.
Wyjątkowo korzystne jest, gdy rowek przelotowy zabezpieczony jest dodatkowo uszczelka szczotkową, a pod rowkiem umieszczony jest zbiornik i odpływ wody umożliwiające zapewnienie szczelności pokładu dolnego jednostki pływającej.
POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU
Zwiększające się zainteresowanie żeglarstwem wśród seniorów i osób niepełnosprawnych przyczynia się do potrzeby zmian w klasycznych układach różnych przestrzeni użytkowych – w tym na jachtach. Wynalazek może być zastosowany na dowolnym jachcie jednak jego zastosowanie wymaga odpowiedniego przygotowania miejsca pod rozwiązanie. Najlepiej aby rozwiązanie było wykorzystane podczas budowy nowego jachtu lub innej jednostki pływającej. Zarówno rozwój zainteresowania żeglarstwem wśród osób starszych i z niepełnosprawnościami jak i uniwersalność rozwiązania są elementami które powinny sprzyjać komercjalizacji rozwiązania. Jeszcze inną kwestią pozytywnie oddziałującą na możliwości wdrożenia jest prostota rozwiązania. Wynalazek wpisuje się w potrzeby tworzenia rozwiązań dostępnych dla wszystkich, które przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowania, ergonomii, komfortu pracy i rekreacji.