Eureka! DGP – odkrywamy polskie wynalazki
Przekładnia z kołami zębatymi o zróżnicowanej podatności
ZESPÓŁ AUTORSKI:
Politechnika Koszalińska
- prof. dr hab. inż. WOJCIECH KACALAK
- dr hab. inż. ZBIGNIEW BUDNIAK, prof. PK
- dr hab. inż. MACIEJ MAJEWSKI, prof. PG
CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?
Wynalazek rozwiązuje problem elastyczności przekładni mechanicznych w zakresie łagodzenia gwałtownych zmian obciążenia oraz tłumienia drgań, jak i cichobieżności oraz równomierności przekazywania momentu obrotowego. Przy tym, zespoły elastycznych kół zębatych mają duży zakres elastyczności przy stosunkowo dużej twardości zębów i dużej elastyczności w strefie pomiędzy wieńcem a piastą koła zębatego. Ponadto żywotność przekładni z elastycznymi kołami zębatymi jest znacznie większa niż zwykłej przekładni zębatej.
ISTOTA WYNALAZKU
Wynalazek rozwiązuje problem regulacji i samoczynnej regulacji luzu bocznego i promieniowego w walcowych przekładniach zębatych, jak również w przekładniach o zwiększonej elastyczności, wypełnionych materiałem podatnym, np. elastomerem, dzięki czemu rozwiązanie posiada zdolność do łagodzenia gwałtownych zmian obciążenia, większą zdolność tłumienia drgań, a także obniżenia poziomu głośności przekładni. Rozwiązanie według wynalazku pozwala regulować wielkość odkształceń sprężystych elementów, stanowiących fragmenty łączników zakończonych pojedynczymi zębami, poprzez ich ściśnięcie osiowe wywierane na boczne powierzchnie wypełnień kół zębatych.
POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU
Koła zębate walcowe o zębach prostych lub skośnych o zróżnicowanej podatności mogą być wykorzystane w przekładniach mechanicznych do przenoszenia napędu w urządzeniach pracujących w warunkach zmiennej prędkości i zmiennym kierunku, gdzie wymagana jest duża równomierność przenoszenia momentu obrotowego jak również zdolność zdolność tłumienia drgań przy zmiennych obciążeniach.