Moduł i sposób napędu podwozia pojazdu


ZESPÓŁ AUTORSKI:

Politechnika Koszalińska

  • prof. dr hab. inż. WOJCIECH KACALAK
  • dr hab. inż. ZBIGNIEW BUDNIAK, prof. PK
  • dr hab. inż. MACIEJ MAJEWSKI, prof. PG
  • dr inż. Grzegorz CHOMKA

CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?

Znanych jest dużo tradycyjnych pojazdów i mobilnych robotów wielokołowych o ograniczonych możliwościach przemieszczania się w bardziej zróżnicowanym środowisku po nierównych powierzchniach podczas pokonywania przeszkód wynikających ze zróżnicowanego ukształtowania terenu. Zaletą wynalazku jest możliwość wykonywania sekwencyjnego ruchu toczno-kroczącego łazika, poruszającego się w ciężkich warunkach jezdnych na trudnym podłożu, podczas pokonywania wystających przeszkód na nierównym terenie bez konieczności ich omijania. Przy tym łazik może wykonywać ruch postępowy i skrętny.

ISTOTA WYNALAZKU

Wynalazek stanowi rozwiązanie problemu poruszania się pojazdu w terenie, w którym znajduje się wiele przeszkód, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilności pojazdu. Dzięki zaproponowanej konstrukcji pojazd może realizować, odmienny od tradycyjnego, sposób przemieszczania po nierównych powierzchniach i pokonywania przeszkód wynikających ze zróżnicowanego ukształtowania terenu. Jednocześnie wynalazek zapewnia uproszczoną i odporną na uszkodzenia konstrukcję o ograniczonej liczbie niezbędnych elementów konstrukcyjnych.
Moduł napędu dla podwozia pojazdu według wynalazku zawiera zespoły elementów tocznych, przednią i tylną oś napędową, ramiona przednie i tylne, płaszczyznę podwozia oraz płozę. Moduł napędu charakteryzuje się tym, że zespół elementów tocznych przednich zawiera elementy toczne osadzone na ramionach przednich, które to ramiona przednie są sztywno połączone wspólną przednią osią napędową. Zespół elementów tocznych tylnych zawiera elementy toczne tylne osadzone na ramionach tylnych, które to ramiona tylne są sztywno połączone wspólną tylną osią napędową i leżą w płaszczyźnie ramion tylnych. Przednia oś napędowa i tylna oś napędowa są połączone przekładnią pasową napędzaną silnikiem. Z kolei pod płaszczyzną podwozia znajduje się podwójnie wyoblona płoza połączona na stałe z dolnym ramieniem dźwigni dwuramiennej sterującej kierunkiem ruchu pojazdu.
Precesyjny obrót osi kół powoduje, że osie kół poruszają się po okręgu, unosząc i opuszczając się, a równocześnie w tym ruchu, przesuwając się do przodu zaczynają cyklicznie kontaktować się z podłożem w ruchu toczno- kroczącym. Przy czym koła mogą obracać się jedynie w kierunku do przodu, co zapewnia sprawne pokonywanie nierówności terenu. Zmiana kierunku ruchu jest możliwa w wyniku zmiany wysokości i położenia płozy podczepionej do podłoża łazika.

Dostęp do linku animacji ruchu pojazdu jest na stronie youtube: https://youtu.be/mQcKn3pc7v4

POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU

Wdrożenie wynalazku, stanowi rozwiązanie problemu poruszania się pojazdu w terenie, w którym znajduje się wiele przeszkód, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilności pojazdu. Dzięki zaproponowanej konstrukcji pojazd może realizować, odmienny od tradycyjnego, sposób przemieszczania po nierównych powierzchniach i pokonywania przeszkód wynikających ze zróżnicowanego ukształtowania terenu. Jednocześnie wynalazek zapewnia uproszczoną i odporną na uszkodzenia konstrukcję o ograniczonej liczbie niezbędnych elementów konstrukcyjnych.