Regulowany przegub kulowy


ZESPÓŁ AUTORSKI:

Politechnika Koszalińska

  • prof. dr hab. inż. WOJCIECH KACALAK
  • dr hab. inż. ZBIGNIEW BUDNIAK, prof. PK
  • dr hab. inż. MACIEJ MAJEWSKI, prof. PG

CO MOŻNA OSIĄGNĄĆ DZIĘKI WYNALAZKOWI?

Przedmiotem wynalazku jest regulowany przegub kulowy do zastosowania w układach technicznych, w których wymagana jest duża stabilność ruchu i pozycji oraz małe opory ruchu np. w węzłach kinematycznych robotów, zwłaszcza wielonożnych robotów kroczących, egzoszkieletów i robotów humanoidalnych.
Ważną cechą przegubu jest samoczynna regulacja oporów przemieszczeń w zależności od obciążenia lub fazy ruchu.

ISTOTA WYNALAZKU

Istotę wynalazku stanowi przegub kulowym posiadający sprężystą czaszę kulistą z regulowanym dociskiem umożliwiającym regulację jego ruchliwości, oporów ruchu oraz luzu w połączeniu powierzchni kulistych, zapewniając obrót przegubu w dowolnym kierunku. Sprężysta czasza kulista umożliwia ponadto samoczynną regulację oporów ruchu w zależności od siły obciążenia regulowanego przegubu kulowego. Zaletą wynalazku jest więc jego adaptacyjność do zmieniających się warunków pracy regulowanego przegubu kulowego. Dodatkową zaletą regulowanego przegubu kulowego jest możliwość jego łączenia i rozłączania, bez konieczności demontażu i ponownego montażu, dzięki sprężystemu odkształceniu współpracujących powierzchni, stanowiących określone fragmenty czasz kulistych, które ograniczone są przez dobór wysokości czaszy kulistej.

POTENCJAŁ KOMERCJALIZACYJNY WYNALAZKU

Przedmiot wynalazku może być stosowany w różnych zespołach i węzłach kinematycznych, zarówno w egzoszkieletach, mikrorobotach, robotach humaidalnych oraz robotach przemysłowych, a także w maszynach roboczych, a zwłaszcza w zastosowaniach wymagających samoczynnej regulacji oporów ruchu, zależnie od obciążenia lub fazy ruchu. Korzystnie sworzeń oraz trzpień kulowy są wykonane z materiałów charakteryzujących się bardzo dobrymi właściwościami sprężystymi. Dodatkowo w zastosowaniach do robotów przemysłowych pożądana jest dobra wytrzymałość na zmęczenie oraz duża odporność na korozję i zużycie ścierne.